Bol.com is een van de grootste webwinkels van Nederland, misschien wel de allergrootste. Bij bol.com kun je niet alleen van alles kopen, je kunt er ook je artikelen verkopen. Als je bijvoorbeeld een winkel hebt. Dit kan je veel extra klanten en verkopen opleveren. Er zijn veel grote online winkels in Nederland en België. Maar bol.com is toch wel grootste webshop van Nederland en België en staat bekend om zijn naam en populariteit. In dit artikel geef ik meer informatie over hoe je geld kan verdienen met bol.com.
Wat is bol.com?
Bol.com is een online marktplaats die miljoenen klanten heeft. Veel producten die beschikbaar zijn bij externe verkopers staan ook op bol.com. Je vindt er zowel nieuwe als tweedehands producten. Het is een van de meest gebruikte e-Commerce websites in Nederland en België met 9 miljoen actieve klanten met 2 miljoen mensen die elke dag de website bezoeken.
Voordelen van verkopen op Bol.com
- De omvang en het potentieel van de markt is het grote voordeel van Bol.com.
- Bovendien biedt Bol.com een verscheidenheid aan extra services om verkopers te helpen bij het volledig optimaliseren van hun aanbiedingen, zoals fulfilmentservices, waarbij Bol.com de verzending van je artikelen beheert.
- Je kunt ook een Bol.com verkopersaccount koppelen aan je interne verkoopsysteem. En er is een extra service die verkopers kunnen gebruiken om vragen te beantwoorden en ondersteuning en hulp te bieden aan hun klanten.
- Een van de top voordelen is dat het een LVB (logistiek via Bol) service biedt. Bol.com zorgt voor klantenservice, opslag en levering van je artikelen. Bovendien heeft Bol.com in Nederland en België miljoenen potentiële klanten.
- Meer dan 9 miljoen klanten kopen via bol.com. Je vergroot het bereik. Elke dag bezoeken ongeveer 2 miljoen mensen de site.
- Je hebt geen opstartkosten. Als je producten verkoopt, betaalt je alleen de inkoopkosten.
- Om de zichtbaarheid van je producten te vergroten, biedt Bol.com verschillende publiciteitsopties aan.
Tip: Lees onze Plazatalk van Bas Urlings review waarin je alles leert over inkopen vanuit China, je eigen merk opbouwen en verkopen via Bol.com en Amazon en nog veel meer.
Affiliate Marketing – Geld verdienen met bol.com
Bol.com heeft ook een partnerprogramma dat bekend staat als het Bol.com Partner Programmma. Het beweert 30.000 affiliates te hebben die met de producten op hun website adverteren, ook de producten van alle verkopers die aangesloten zijn.
Het Bol.com Partner Programma breidt, net als andere partnerprogramma’s, het bereik uit van zowel het hoofdplatform en je specifieke producten. Met andere woorden, het helpt de verkoop van je producten te vergroten.
Ze hebben samen meer dan een miljoen bezoekers, maar de echte kracht van deze online partners is dat ze gericht zijn op klanten die geïnteresseerd zijn in je producten. Gerichte mailingcampagnes vergroten de verkopen van je producten op Bol.com. De klantengegevens van Bol.com worden gebruikt hiervoor. Zo kun je veel geld verdienen met bol.com
Kan ik wel beginnen met verkopen op bol.com zonder website of winkel?
Natuurlijk koopt Bol.com verschillende producten in voor zichzelf en slaat ze vervolgens op en verkoopt ze vanuit hun magazijnen. Veel mensen zijn zich er echter niet van bewust dat bijna elke ondernemer daartoe in staat is. Dus ook als je nog geen webshop hebt kun je verkoper op bol.com worden. Je hebt dan meteen een groot bereik. Er is geen technische kennis voor nodig. Alles is zo ingericht dat iedereen dat kan.
Bol.com biedt een verscheidenheid aan advertentie alternatieven om je te helpen zoveel mogelijk te verkopen. Bannerreclame en gesponsorde items zijn hier voorbeelden van.
Je kunt ook adverteren in een online tijdschrift dat wordt uitgebracht door Bol.com, zoals Style magazine, Tech magazine of home magazine.
Bol heeft een publiciteitsafdeling die advertenties verzorgt voor display, gesponsord onderzoek, contentmarketing en gerichte e-mailcampagnes – details en prijzen zijn op aanvraag verkrijgbaar bij Bol. Er worden verschillende opties aangeboden.
Verkopen via bol.com heeft dus heel veel voordelen.
Heb je een winkel of een webshop en/of verkoop je een fysiek product? Dan kun je je producten via bol.com verkopen. De grootste webshop van Nederland en België is zeer populair. Dit kan je veel extra klanten en verkopen opleveren en ga je dus geld verdienen met bol.com Maar je moet het wel goed doen!
Je moet aandacht besteden aan de vele eigenschappen van je productvermelding als verkoper op bol.com. Een sterke beschrijving van producten leidt tot een hogere conversieratio en een sterkere marktpositie. Dit geldt ook voor bol.com productlijsten.
Logistiek via bol.com
Je kunt er ook voor kiezen om de logistieke procedure uit te besteden als externe verkoper. Je bestelling wordt vervolgens verwerkt door bol.com van A tot Z. Dit zijn de voordelen van bol.com voor logistiek:
- Je kunt je producten opslaan in het magazijn van bol.com.
- Bol.com verwerkt de bestellingen, pakt ze in en verzend ze.
- Bol.com verwerkt alle retourzendingen.
- De klantenservice van bol.com staat 24 uur per dag, 7 dagen per week klaar voor je klanten.
- Aan alle bol.com service voorwaarden wordt automatisch voldaan.
- De bestellingen worden snel verzonden, vaak binnen 1 werkdag. Soms kunnen klanten deze zelfs op dezelfde dag bezorgd krijgen.
Zoekstatistieken: Meer verkopen op Bol.com
Het is duidelijk dat je als verkoper op bol.com wilt dat je producten hoog scoren in de zoekresultaten. Hoe hoger je scoort, hoe meer klanten je producten zullen zien en hoe groter de kans is dat ze iets kopen. Goed inspelen op zoektrends kan ook helpen om je productgegevens en productbeschrijvingen te verbeteren. Zo ga je meer geld verdienen met bol.com
Search Trends is een nieuwe marketingfunctie in het bol.com account. Je kunt deze tool gebruiken om meer te weten te komen over het zoekgedrag van bol.com gebruikers. Je kunt ook zien hoeveel bezoekers een specifiek zoekwoord gebruiken en de trends daarvan.
Productkwaliteitsbeheer bol.com bestsellers
De belangrijkste vereiste om een bol.com verkoper te worden, is de kwaliteit van je product. Een product van goede kwaliteit heeft een grotere kans om een bestseller te worden op bol.com dan een product van gemiddelde kwaliteit. Vergeet niet dat een tevreden klant zijn vrienden en familie over je product zal vertellen. Als het gaat om verkoop, mond-tot-mondreclame is dit het belangrijkste.
Optimalisatie van het product
De beschrijving van het product op de bol.com markt moet worden geoptimaliseerd in overeenstemming met de zoekopdracht van potentiële kopers. Je product moet gemakkelijk te vinden zijn. Productbeschrijvingsoptimalisatie helpt bij het verbeteren van de positie van je product op de resultatenpagina’s van zoekmachines. Dit kan er voor zorgen dat je product het beste op de markt wordt. Product beschrijving optimalisatie zal ook je inkomsten verhogen.
Verbeter je productinformatie: Meer verkopen op bol.com
Goede productinformatie maakt het gemakkelijker om je producten te vinden en te verkopen. De informatie over de artikelen stelt de klant in staat om een goed beeld van de aankoop te creëren. Let op de onderstaande punten om de informatie over je product verbeteren:
- Kies voor je product een duidelijke titel. Het productmerk (indien van toepassing), het model- of typenummer en de productgroep worden ingevuld in de kop waardoor ze opvallen. Een duidelijke pakkende titel is heel belangrijk, dat trekt de aandacht. Gebruik maximaal 70 letters (inclusief spaties). Maak ook gebruik van synoniemen.
- Volledige productspecificaties, correct en zo uitgebreid mogelijk. Vul alle velden volledig in zodat er voor de toekomstige klant zo veel mogelijk informatie beschikbaar is.
- Geef je producten ook een beknopte beschrijving. Geef belangrijke productdetails. Een goede beschrijving garandeert een een beter conversiepercentage.
- Controleer de kwaliteitsscore van je productinformatie. Je kunt de kwaliteit van productinformatie voor dit product zien aan de status van een artikel in je verkoopaccount. Van “zwak” tot “extreem sterk”, er zijn vijf denkbare statussen. Hoe beter de kwaliteit van je productgegevens, hoe gemakkelijker het is om uw producten te vinden en hoe sneller de koper je product koopt.
Adverteren op Bol.com
Bol.com biedt veel functies van om reclame te maken:
- Gesponsorde producten
Door gesponsorde producten te gebruiken, kun je de zichtbaarheid van je product in de zoekresultaten verbeteren. Deze advertenties hebben meestal een goede conversieratio en de advertenties werken met een zoekwoord bod. Dit bod kan automatisch of met de hand worden gedaan.
- Display-advertenties
Je kunt op de website van bol.com bekendheid geven aan je producten met banneradvertenties. Wanneer de gebruiker op de banner klikt, worden ze doorgestuurd naar de productpagina op bol.com. Banners kunnen ook worden gekocht voor offsite publiciteit. Hierdoor kun je je producten promoten terwijl je de mogelijkheid hebt om een ander publiek te bereiken via het bekende herkenbare merk bol.com.
- Sociale reclame
Touch Ads op Facebook of Instagram kunnen ook worden gebruikt om te adverteren. Er zijn altijd twee onderdelen in een social media campagne: in de eerste fase wordt je advertentie weergegeven. In de tweede fase worden klanten die op de advertentie hebben geklikt, aan je product herinnerd op verschillende manieren waardoor ze alsnog op de advertentie kunnen gaan klikken.
- Online tijdschriften
Online tijdschriften worden ook aangeboden door Bol.com. Mogelijke klanten van bol.com worden van informatie, inspiratie en advies voorzien in deze tijdschriften. Er zijn tijdschriften over vele onderwerpen: lifestyle, techniek, thuis, lezen en kinderen. Je kunt ook via sociale media deze online tijdschriftlezers vinden. Bij een social media campagne koop je altijd een magazine campagne.
Aan de slag met Bol.com
Je hebt een Nederlands of Belgisch btw-nummer nodig voordat je begint met bol.com. Voor minimaal 10 weken moet je ook geregistreerd zijn bij een van deze twee:
- De Kamer van Koophandel
- Het Belgische handelsregister
Je bent klaar om er voor te gaan wanneer je aan de bovenstaande vereisten voldoet.
De basisstappen om een account aan te maken op bol.com
- Maak een Bol.com klantaccount als je er nog geen hebt.
- Log in op je klantaccount en selecteer Verkoopaccount in het vervolgkeuzemenu.
- Voer je persoonlijke gegevens en bedrijfsgegevens in en accepteer vervolgens de voorwaarden.
- Bol.com stuurt je dan een e-mail die je moet bevestigen.
Het platform stuurt ook een brief naar het adres dat je opgeeft. Je ontvangt de brief binnen twee dagen met daarin een verificatienummer om de registratieprocedure te voltooien. Zo wordt het adres gecontroleerd.
Nadat je de verificatiecode hebt ingevoerd, kun je de installatie van je winkel op het Bol.com platform voltooien, inclusief het indienen van een productfeed.
Specificatie van een productfeed
De producten van je productfeed moeten in een van de categorieën op bol.com vallen. De enige uitzondering hierop is Juwelen, dat momenteel niet wordt geaccepteerd door bol.com.
Elk product in je feed moet een EAN- of ISBN-nummer hebben. Bovendien moet je productfeed een door tabs gescheiden tekstbestand zijn dat niet groter is dan 10 MB. Elke 30 minuten verwerkt Bol.com productfeeds.
De volgende velden zijn nodig in Bol.com productfeeds:
- EAN
- Interne referentienaam
- Productclassificatie
- Beschrijving
- URL afbeelding
- Merk
- Prijs
Optimalisatie tips
De normale optimalisatierichtlijnen die van toepassing zijn op andere markten zijn ook van toepassing op bol.com: maak beschrijvingen pakkend, gebruik foto’s van hoge kwaliteit, houdt je feed up-to-date, enzovoort.
Bovendien moet je stappen ondernemen om te controleren of je voldoet aan de specifieke en goed gedocumenteerde minimum servicenormen die bol.com verwacht. Je zult niet zoveel verkopen als je dit niet doet en je kunt dan zelfs worden verwijderd.
Bol.com registreert de prestaties van verkopers en analyseert deze nauwkeurig. Dit aanmoedigt verkopers aan om hun best te doen om hun ranking te verhogen. Deze prestaties hebben over het algemeen betrekking op levertijden en klantenserviceniveaus.
Bol.com wil bijvoorbeeld dat kopers niet meer dan 2% van hun bestellingen annuleren. Bovendien moet je alle klantorders verzenden met track en trace en moet je voldoen aan het doel om ten minste 98 procent van de bestellingen op tijd te leveren
Andere minimum vereisten zijn:
- Een retourbeleid hebben waarmee klanten gekochte artikelen binnen 30 dagen gratis kunnen retourneren.
- Het beantwoorden van vragen van klanten binnen 24 uur en binnen 24 uur reageren op annuleringsverzoeken.
- En beschikbaar zijn tijdens de standaard werkdag, dat is tussen 9.00 en 17.00 uur Nederlandse/Belgische tijd.
- Bestellingen worden op tijd geleverd, met een maximale levertijd van acht dagen.
- Verwerking van retourzendingen binnen 24 uur.
Conclusie
Als je een website of blog hebt
Dan is affiliate programma een uitstekende methode om geld te verdienen met bol.com. Dit is vooral belangrijk als je een website hebt die elke maand een groot aantal bezoekers ontvangt. Op deze manier kunt je moeiteloos adverteren Bol.com producten via affiliate marketing en geld verdienen met bol.com.
Of je hebt al een online winkel
Dan kun je een Bol.com verkooppartner worden. Dit kan heel interessant zijn. Je hebt op deze manier een extra marketingkanaal. Je kunt je producten uit je webwinkel ook verkopen op het Bol.com verkoopplatform als verkooppartner.
Als je je met je winkel op Nederland of België richt, met name Nederland, moet je Bol.com zeker als een goede optie beschouwen om een stuk meer te gaan verkopen.
Bol.com heeft het grootste bereik, evenals een groot scala aan tools om je te helpen bij het succesvol verkopen.
Tip: Lees onze Plazatalk van Bas Urlings review waarin je alles leert over inkopen vanuit China, je eigen merk opbouwen en verkopen via Bol.com en Amazon en nog veel meer.